Thursday 26 March 2020

Kata Hati

Kata hati, kadangkala ada yang mengatakan bahawa kata hati itu sentiasanya betul, tak pernah silap. Malah ada yang berbangga dengan kata hati mereka. Tapi persoalannya, adakah semua kata hati itu boleh dipercayaai? Ia ibarat samada kita mempercayai diri kita sendiri atau sebaliknya. Sebenarnya kata hati itu adalah diri kita sendiri!

Jadi perlukah kita mempercayainya seratus peratus? Satu persoalan yang bagi aku agak sukar untuk dijawab. Kadangkala aku selalu juga mengikut kata hati sendiri. Hasilnya ada yang tepat dan pernah juga tersasar. Sehingga aku pernah mengikut kata hati lantas menerima impak negatif terbesar dalam hidup. Maka bagi aku bukan semua kata hati kita itu lengkap. Ia perlu diadili dengan sedalam-dalamnya. Jika kita tersilap menerima isyarat dari kata hati kita, nescaya kita akan menyesal.

Apa yang penting buka minda dan banyakkan memuhasabah diri. Kadang-kadang ianya akan datang dengan sendiri. Kata hati yang penuh dengan keyakinan. Maka bertuahlah sesiapa yang memilikinya. Untuk aku, aku sering was-was dengan kata hati aku. Ye, maksudnya aku tidak yakin dengan keberadaanku. Jadi bagaimana untuk mempertingkatkan keyakinan itu?

Aku percaya yang aku semakin baik di dalam memuhasabah diri. Daripada kosong kepada sesuatu yang berisi. Sekurang-kurangnya aku nampak perubahan dalam diri aku. InsyaAllah aku mahukan yang terbaik untuk mengemudi hidup. Semoga aku dibukakan pintu yang lebih luas agar dapat menyelami kata-kata hati yang pelbagai.

Akhirnya, kata hati akan tetap menjadi pilihan di dalam membuat sesuatu keputusan. Itu adalah pasti.


26 Oktober 2013

No comments:

Post a Comment

Madah PuJanggel

Semua yang terlintas di fikiran, duluahkan di atas lembaran kata-kata bernama  Madah PuJanggel.  Walau tak sempurna, namun ianya cukup mengg...